I 2019 nedlagde Midttrafik egnens livsnerve, rutebilen med linjenummeret 112. Midttrafik kører nemlig kun de busruter, som enten kommuner eller region “bestiller” og dækker underskuddet på. I alt rev Region Midtjylland tæppet væk under regionale busruter for tilsammen 60 millioner kr.
På det tidspunkt havde ruten Silkeborg-Sorring-Borum-Århus eksisteret i 72 år.
Måske fordi denne rutebilrute måske faktisk var den mest effektive måde at trafikbetjene Voel, Sorring, Toustrup, Skjørring, Sjelle, Herskind og Borum på.
Borum kommer dermed fra 2019 i selskab med Lyngby, der i 2009 gik direkte fra timedrift til nuldrift.
Altid til Århus
Her ser du, hvordan det hele begyndte for Borum. Klik på billedet og se det større.
I 1947 åbnede Hammelbanen (Aarhus Hammel Thorsø Jernbane) den rute, som vi med ganske få justeringer har kendt lige siden.
I nogle få år i begyndelsen kørte bussen fra Borum over Framlev og Brabrand til Århus. Men den blev så flyttet til forløbet forbi Mundelstrupgård, Holmstrup Mark (der dengang bestod af husmandssteder) og Hasle. Og nej, den kom ikke til Tilst. Denne landsby lå slet ikke ved hovedvejen dengang.
Hammelbanen byggede videre på tre private busejeres småruter. Det var Anders Mosegaard fra Borum, der siden 1930 havde kørt til Århus via Framlev. Det var Robert Rohde fra Sorring, der kørte fra Toustrup Station over Sorring til Silkeborg. Endelig var der en vognmand på en rute fra Skivholme til Århus.
Bemærk, at ruterne naturligvis gik til centrum af Århus. Alt andet er – som vi nu ved – galimatias.
Højrestyret
Bussen på billedet var en splinterny Austin AO 26. Den var bygget i England og naturligvis højrestyret, hvilket snart viste sig usædvanlig upraktisk for de arme chauffører. Men der var ikke meget at vælge mellem på markedet lige efter Anden Verdenskrig.
Foto: Sven Erik Ersgaard. Billedet er venligst udlånt af Jens Birch, Sorø.
Download hele historien om Linje 112: