Borum og Lyngby fik aldrig jernbanestation. Så havde meget måske set helt anderledes ud – for eksempel som i Hinnerup eller Harlev.
Men hestetrukne dagvogne passerede jævnlig Borum på vej mellem Viborg og Århus. I 1920 skriver Aarhus Amtstidende, at en venlig mand tilbød at køre børn og dårligt gående til festpladsen ved Borum Vandmølle i forbindelse med en omtale af byens nye mindesten. Den venlige mand hed Firgaard (eller også hed han Firhøj, for det står der i en bog fra 1936 om dansk persontrafik) og havde været dagvognskusk, men her benævnes han som chauffør. Det kan tyde på, at der allerede så tidligt var kommet motor på diligencen.
Egentlige rutebiler dukkede op fra begyndelsen af 1930’erne, og nu er vi på mere sikker grund.
I Borum købte vognmand Anders Mosegaard, Langelinie 75, denne flotte 20-personers NAG (Nationale Automobil Gesellschaft) i 1930 og satte den, som skiltet viser, ind på ruten fra Borum over Framlev til Århus.
Ni år senere solgte han til Hammelbanen, der byggede et rutebilnet op i sit dækningsområde. Banen havde i 1935 overtaget ruten Skivholme-Århus med to Chevrolet-busser fra Anders Sørensen.
Under besættelsen blev kørslen efterhånden opgivet, men i 1947 kom der nye tider med en Austin-rutebil på en ny rute: Silkeborg-Sorring-Borum-Århus. Linje 112 har altså over 70 år på bagen med stort set uændret rute. Den blev dog nedlagt i 2019.